Pasienthandbok

Kapittel 2

Med hilsen fra tannteamet

Vi vet at det er mange årsaker til at mennesker får dårlig tannhelse. Vi vet at forskjellige folk har forskjellige tenner – av forskjellige grunner. Vår oppgave er ikke å dømme deg for de tennene du har. Vi er her for å hjelpe deg og tennene dine.

Vi skal prøve og være nøye forberedt. Det innebærer at vi skal være nøye med tiden og ikke la deg vente unødvendig på venterommet. Tannbehandlingen skal skje uforstyrret, uten telefonsamtaler eller andre forstyrrelser slik at du føler deg velkommen.

Du bestemmer alt. All tannbehandling skal utføres i samsvar med dine forventninger. Du skal ha kontroll over din egen tannbehandling.

Det er viktig for oss at du kan si «stopp» når du trenger en pause eller vil avbryte tannbehandlingen. Vi vil stoppe. Vi vil høre på deg, uansett hvilken grunn du har for å ville stoppe. Det er aldri for sent å stoppe tannbehandling. Det er alltid mulig å avbryte behandlingen. Tannlegen skal alltid stoppe når du sier «stopp».

Spør hvis du lurer på noe. Ingen spørsmål er dumme. Tannhelsepersonell kan ofte litt om mange forskjellige ting. Vi liker at du spør. Vi setter pris på det og vi vil prøve og svare deg så godt vi kan.

Tannbehandling trenger ikke å være smertefullt. Vi har mange muligheter for bedøvelse og smertelindring i dagens tannhelse, så du trenger ikke å ha det vondt. Vi ønsker at du skal ha det minst mulig vondt og vil prøve og hjelpe deg så godt vi kan.

Nesten alt kan repareres. Med dagens teknologi kan vi fikse nesten alt i munnen din. Vi har proteser, implantater, kroner, broer, ja, vi kan til og med flytte hele kjeven om det er nødvendig. Selv om tennene dine er ødelagte så kan vi reparere dem og hjelpe deg.